Friday, November 22, 2013

Σπύρος Λυκούδης: «Σε πολλά ζητήματα οι επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ είναι ακραίες από πολιτική άποψη»

Κατά της συνεργασίας με τον ΣΥΡΙΖΑ τάσσεται ο γραμματέας και βουλευτής της Δημοκρατικής Αριστεράς, Σπύρος Λυκούδης, μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ. Εκτιμά μάλιστα ότι «σε πολλά ζητήματα οι επιλογές του ΣΥΡΙΖΑ είναι ακραίες από πολιτική άποψη». «Το πιστεύω απολύτως» τονίζει ο κ. Λυκούδης και προσθέτει: «Έζησα την περίοδο της δικής μας κρίσης, όταν η ανανεωτική του πλευρά έφυγε από το συνέδριο του Συνασπισμού, έχω ζήσει τις πολιτικές απόψεις και τις πλατφόρμες μέσα στις οποίες εκινείτο τότε ο Συνασπισμός και ο ΣΥΡΙΖΑ. Τότε, οι απόψεις ήταν πολύ πιο μετρημένες από τις σημερινές... Θεωρώ ότι σε πολλά ζητήματα είναι ακραίες οι επιλογές, ακραίες από πολιτική άποψη φυσικά».

Παρά τις διαφωνίες του με τις απόψεις της πλειοψηφίας στη ΔΗΜΑΡ, ενόψει του συνεδρίου του κόμματος, ο κ. Λυκούδης τονίζει κατηγορηματικά: «Κανένα πρόβλημα διάσπασης και κανένα πρόβλημα διχασμού στη Δημοκρατική Αριστερά. Υπάρχει μια συζήτηση, όπως σε όλα τα κόμματα της Αριστεράς, που γίνεται με έντονο τρόπο, είναι μια συζήτηση ζωντανή, υπάρχουν διαφωνίες, αμφισβητήσεις, αλλά είναι απολύτως βέβαιη, το επαναλαμβάνω απολύτως βέβαιη, η διατήρηση της ενότητας του κόμματός μας στο συνέδριο». Αναφερόμενος στις προτάσεις, που διατυπώνονται για την επάνοδο της ΔΗΜΑΡ στην κυβέρνηση, ο κ. Λυκούδης εκφράζει την αντίθεσή του. «Δεν συμφωνώ. Εγώ, που ήμουν πολύ επιφυλακτικός έως αρνητικός στην έξοδό μας από την κυβέρνηση, δεν είμαι τώρα υπέρ της επανόδου στην κυβέρνηση» σημειώνει.

Ολόκληρη η συνέντευξη του γραμματέα και βουλευτή της Δημοκρατικής Αριστεράς, Σπύρου Λυκούδη, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έχει ως εξής:

ΕΡ: Κύριε Λυκούδη, διαβάσαμε με πολύ μεγάλο ενδιαφέρον το άρθρο σας στην ιστοσελίδα σας, όπου λέτε ότι το κόμμα σας παρουσιάζει μια εικόνα που ούτε τα πρόσωπα, που την απαρτίζουν τιμά, ούτε την ιστορία της Αριστεράς. Πολύ σκληρές εκφράσεις...

ΑΠ: Καταρχήν, το άρθρο μου έχει προσωπικό ύφος, γιατί είναι στην ιστοσελίδα μου, δεν το έχω δώσει σε εφημερίδες. Έχει έναν χαρακτήρα πιο προσωπικό. Εμείς είμαστε σε μια φάση που οδεύουμε προς το συνέδριό μας, θα επιθυμούσα προσωπικά και πολιτικά η πορεία μας αυτές τις τελευταίες εβδομάδες προς το συνέδριο να είναι μια πορεία με χαμηλότερους τόνους από όλους. Δηλαδή, από την ώρα που θα πάμε στο Συνέδριο για να κουβεντιάσουμε ζητήματα και στρατηγικών συμμαχιών και προσανατολισμού, θα ήθελα όλες αυτές τις ημέρες να μη γίνεται διαγωνισμός απόψεων. Και επειδή γίνεται, θεωρώ ότι αυτό δεν τιμά ούτε την ιστορία μας ούτε τα στελέχη μας, όσα μπαίνουν με έναν τέτοιο τρόπο σε έναν δημόσιο διάλογο, από την ώρα που έρχεται συνέδριο και εκεί θα τα κουβεντιάσουμε όλα. Εγώ π.χ. που είχα σοβαρές ενστάσεις στις θέσεις που διατυπώθηκαν για το Συνέδριο του κόμματος και δεν ψήφισα κομμάτια απ' αυτές είμαι πιο μαζεμένος και σιωπηλός από αυτούς που τις έχουν ψηφίσει. Με αυτή την έννοια εξέφρασα την ένστασή μου.

ΕΡ: Κάνετε λόγο για δυσκαμψία στις προσκλήσεις διαλόγου. Η κ. Μπακογιάννη τόνισε ότι η ΔΗΜΑΡ πρέπει να μετάσχει εκ νέου στην κυβέρνηση. Τι λέτε εσείς;
ΑΠ: Εγώ δεν είμαι ένθερμος υποστηρικτής του μπες-βγες σε κυβερνήσεις. Εγώ υποστήριξα ότι έπρεπε να είμαστε πολύ πιο προσεκτικοί όταν βγήκαμε από την κυβέρνηση τον περασμένο Ιούνιο και έπρεπε να το δει αλλιώς. Από την ώρα που φύγαμε από την κυβέρνηση και μάλιστα διαμορφώσαμε μια πολιτική επιχειρηματολογία υπέρ αυτής της εξόδου και πάμε με αυτή την πολιτική επιχειρηματολογία στο συνέδριο του Δεκεμβρίου που λέει ότι καλά κάναμε και φύγαμε, νομίζω ότι δεν έχει ιδιαίτερο πολιτικό ενδιαφέρον, ούτε είναι πολιτικά κομψό να επανέλθουμε σήμερα σε μία κυβέρνηση που θεωρούμε ότι έχει λάθος πολιτικές. Δεν συμφωνώ. Εγώ, που ήμουν πολύ επιφυλακτικός έως αρνητικός στην έξοδό μας από την κυβέρνηση, δεν είμαι και τώρα υπέρ της επανόδου στην κυβέρνηση.

ΕΡ: Διανύοντας η Δημοκρατική Αριστερά την προσυνεδριακή περίοδο, βλέπουμε το θέμα των συνεργασιών συζητείται μονοπωλιακά στις οργανώσεις και να καθορίζει σχεδόν αποκλειστικά τον εσωκομματικό διάλογο.

ΑΠ: Και δεν θα το ήθελα καθόλου...

ΕΡ: Παρόλα αυτά το θέμα κυριαρχεί...

ΑΠ: Υπάρχει γιατί είναι θέμα, είναι πάρα πολύ βασικό. Αλλά όταν ένα κόμμα κάνει συνέδριο και συζητά ένα σωρό άλλα θέματα δεν είναι σωστό να επικεντρώνεται η συζήτηση γύρω από το αν υπάρξει νέα κυβέρνηση, ποια θα είναι αυτή και τι θα κάνουμε εμείς.

ΕΡ: Έχετε ταχθεί υπέρ της συνεργασίας με τις δυνάμεις του Δημοκρατικού Σοσιαλισμού. Ενόψει των ευρωεκλογών και των τοπικών εκλογών βλέπετε ενδεχόμενο συνεργασίας με το ΠΑΣΟΚ;

ΑΠ: Ο χώρος του Δημοκρατικού Σοσιαλισμού περιλαμβάνει τις ιστορικά διαμορφωμένες δυνάμεις της σοσιαλδημοκρατίας στην Ελλάδα. Αυτές εκφράζονταν για δεκαετίες από το ΠΑΣΟΚ και υπό αυτή την έννοια το ΠΑΣΟΚ χωράει σε αυτή τη συζήτηση. Γιατί αν θεωρήσουμε ότι το ΠΑΣΟΚ με τη σημερινή του πολιτική είναι ένας εταίρος στη συζήτηση, αρχίζουν να υπάρχουν πολλές επιφυλάξεις. Μπορεί αυτές οι επιφυλάξεις να είναι λιγότερες από εμένα, υπάρχουν όμως πολλές από άλλους και με αντικειμενική βάση. Υπάρχουν σύντροφοι που λένε -και δεν είναι μικρό αυτό το επιχείρημα- από τη στιγμή που έχει επιλέξει το ΠΑΣΟΚ να συμπράττει με την ΝΔ σε μία συγκεκριμένη κατεύθυνση, έχει προβλήματα η πρόσκληση προς το ΠΑΣΟΚ να μετάσχει σε έναν τέτοιο διάλογο. Εγώ δεν είμαι απόλυτος σε αυτό το θέμα, αλλά αντιλαμβάνομαι ότι και αυτή είναι ισχυρή επιχειρηματολογία.

ΕΡ: Υπάρχει ενδεχόμενο συνεργασίας με τον ΣΥΡΙΖΑ; Διάβασα ένα άρθρο του εκπροσώπου Τύπου της ΔΗΜΑΡ, του Α. Παπαδόπουλου, που κάνει λόγο για τον «χειρότερο ΣΥΡΙΖΑ» και θεωρεί ότι το κόμμα της αξιωματικής αντιπολίτευσης έχει σήμερα τις πλέον ακραίες θέσεις από ποτέ. Συμμερίζεστε αυτή την άποψη;
ΑΠ: Εγώ το πιστεύω απολύτως. Έζησα την περίοδο της δικής μας κρίσης, όταν η ανανεωτική του πλευρά έφυγε από το συνέδριο του Συνασπισμού, έχω ζήσει τις πολιτικές απόψεις και τις πλατφόρμες μέσα στις οποίες εκινείτο τότε ο Συνασπισμός και ο ΣΥΡΙΖΑ. Τότε οι απόψεις ήταν πολύ πιο μετρημένες από τις σημερινές...

ΕΡ: Θεωρείτε ακραίες πολιτικά, λοιπόν, τις απόψεις του ΣΥΡΙΖΑ;

ΑΠ: Θεωρώ ότι σε πολλά ζητήματα είναι ακραίες οι επιλογές, ακραίες από πολιτική άποψη, φυσικά. Δηλαδή, η άποψη ότι δέχονται τις δανειακές συμβάσεις, αλλά σκίζουν τους όρους τους, τα μνημόνια, είναι μια ακραία διατύπωση.

ΕΡ: Κύριε Λυκούδη, είστε προσωπικός φίλος, ίσως ο στενότερος συνεργάτης του προέδρου της ΔΗΜΑΡ, Φώτη Κουβέλη. Με το χέρι στην καρδιά: Υπάρχει θέμα διάσπασης της ΔΗΜΑΡ στο συνέδριό της;

ΑΠ: Θα αστειεύεστε βέβαια. Κανένα πρόβλημα διάσπασης και κανένα πρόβλημα διχασμού στη Δημοκρατική Αριστερά. Υπάρχει μια συζήτηση, όπως σε όλα τα κόμματα της Αριστεράς, που γίνεται με έντονο τρόπο, είναι ζωντανή, υπάρχουν διαφωνίες, αμφισβητήσεις, αλλά είναι απολύτως βέβαιη, το επαναλαμβάνω απολύτως βέβαιη, η διατήρηση της ενότητας του κόμματός μας στο συνέδριο.

No comments: