Wednesday, December 9, 2009

«Προσβλέπω σε μια Αριστερά της ανθρωπιάς»

Ο ΠΑΝΤΕΛΗΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ ΑΠΑΝΤΑ ΣΕ ΟΣΟΥΣ ΤΟΥ ΧΡΕΩΝΟΥΝ ΑΓΝΟΙΑ ΚΑΙ ΙΣΤΟΡΙΚΕΣ ΑΝΑΚΡΙΒΕΙΕΣ

Η «Ψυχή βαθιά» του Παντελή Βούλγαρη έβγαλε το σινεμά από τις καλλιτεχνικές σελίδες των εφημερίδων και το μετέφερε στις πολιτικές, στις στήλες των απόψεων. Μια ταινία για τον Εμφύλιο ήταν αναμενόμενο να διχάσει την κοινή γνώμη. Μπροστά στο αδελφικό αίμα, που χύθηκε, δεν υπάρχουν αθώοι θεατές, κριτικοί, σκηνοθέτες ή ιστορικοί. Ο καθένας έχει τη δική του ανάγνωση, το δικό του τραύμα, τη δικιά του εμμονή κι ας έχουν περάσει πενήντα χρόνια.

Ο Παντελής Βούλγαρης εξήγησε πολλές φορές τις προθέσεις και το όραμά του, από την εποχή κιόλας των γυρισμάτων. Σήμερα, κι ενώ η ταινία πλησιάζει στο τέλος του πρώτου κύκλου της ζωής της, απαντά μέσα από την «Ε», «για πρώτη φορά», όπως λέει, όχι στους επικριτές του γενικά και αόριστα. Αλλά σε εκείνους που διάλεξαν να του επιτεθούν χρεώνοντάς του «άγνοια», «ανακρίβεια» και «παραποίηση» της Ιστορίας. Δεν έχω σχολιάσει ποτέ κριτικές ή αντιρρήσεις για τις ταινίες μου. Το κάνω για πρώτη φορά και μόνο για όσα γράφτηκαν περί ιστορικής ανακρίβειας, άγνοιας ή και σκόπιμης παραποίησης.

1) Περί της χρήσης των βομβών ΝΑΠΑΛΜ στο Βίτσι και στον Γράμμο τον Αύγουστο του '49.

Αναφορές στο θέμα συνάντησα στην έρευνά μου όλα αυτά τα χρόνια. Για να σιγουρευτώ, παράγγειλα και αγόρασα κινηματογραφικό υλικό από βιβλιοθήκες ιστορικών οπτικοακουστικών ντουκουμέντων της Αγγλίας και των ΗΠΑ.
Τα φιλμ δείχνουν την κατασκευή και αποθήκευση των βομβών στην πρώιμη μορφή τους, σε βαρέλια, και στην κατοπινή, της κανονικής βόμβας, καθώς και τις δοκιμαστικές ρίψεις στον Ειρηνικό. Οι εικόνες αυτές είναι διαθέσιμες για τους ενδιαφερόμενους. Εκτός από την προφανή έρευνα σε Google και την αλληλογραφία με το εξωτερικό, προτού ολοκληρωθεί το μοντάζ της ταινίας επικοινώνησα με τον καθηγητή κ. Γιώργο Μαργαρίτη (δίτομο έργο «Ιστορία του Ελληνικού Εμφυλίου», εκδόσεις Φιλίστωρ) και είχα τη σύμφωνη γνώμη του και την επιβεβαίωση και από δικές του έρευνες ότι η τελειοποιημένη βόμβα ΝΑΠΑΛΜ, ενισχυμένη πλέον με γόμωση φωσφόρου, έπεσε για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Περίμενα περισσότερα σχόλια στις εφημερίδες για το γεγονός αυτό, άγνωστο στους πολλούς Ελληνες αλλά και ξένους που πιστεύουν ότι οι ΝΑΠΑΛΜ χρησιμοποιήθηκαν πρώτα στο Βιετνάμ.

2) Περί της στάσης των Ελλήνων αξιωματικών στη σύσκεψη με τον Βαν Φλιτ.

Ο Αμερικανός στρατηγός επιτίμησε με σκαιό τρόπο τους Ελληνες στρατιωτικούς για ανικανότητα και απροθυμία, αν και οι μεγάλες απώλειες του Εθνικού Στρατού ήταν σε μάχες σώμα με σώμα. Μετά μάλιστα τις κυνικές εντολές του να «σκοτώσουν και να απανθρακώσουν» τους αντάρτες, θεώρησα φυσικό να υπάρξει και κάποιος σκεπτικισμός από ελληνικής πλευράς, δεδομένου ότι φαντάροι κι αντάρτες πολεμούσαν σε πολύ κοντινές αποστάσεις, εντός της ακτίνας δράσης της βόμβας ΝΑΠΑΛΜ. Υπήρξαν περιπτώσεις που το πυροβολικό του Εθνικού Στρατού έβαλε κατά λάθος εναντίον φαντάρων, όπως και περιπτώσεις κάποιων στρατιωτών που είχαν ενστάσεις για τις οδηγίες των Αμερικανών (π.χ. αντιστράτηγος Αλέξανδρος Τσιγγούνης, «Ο Συμμοριτοπόλεμος στην Πελοπόννησο», 1961, σελ. 139-151, περί Βαν Φλιτ, συναδέλφων του «yes men» και «τεμενάδων»). Βεβαίως παραμένει γεγονός και φαίνεται ξεκάθαρα στην «Ψυχή βαθιά» ότι εν τέλει η ελληνική στρατιωτική ηγεσία «συμμορφώθηκε» προς τις αμερικανικές υποδείξεις, ο Βαν Φλιτ δεν έφυγε, τα βομβαρδιστικά από Ευρώπη και ΗΠΑ ήρθαν, οι ΝΑΠΑΛΜ έπεσαν και έκαναν στάχτη ανθρώπους και δάση...

Η «Ψυχή βαθιά» δεν θυμίζει μόνον αυτά αλλά και τα έκτακτα στρατοδικεία με τις καταδίκες «τρις εις θάνατον» με συνοπτικές διαδικασίες και τις εκτελέσεις ακόμη και εφήβων. Ολα αυτά υπάρχουν σε πολλές σκηνές της ταινίας...

3) Για τη μομφή ότι τάχα κατά την ταινία «έφταιγαν μόνο οι κακοί ξένοι...».

Αφού σκοτωθήκαμε μεταξύ μας, πώς δεν φταίγαμε εμείς; Το τονίζω στην πρώτη κιόλας σκηνή. Αντλησα το υλικό από το βιβλίο του Μιχάλη Κύρκου «Πίσω από τα κάγκελα», εκδόσεις Φιλίστωρ, σελ. 31-32 και πρόσθεσα τη φράση: «για όσα συμβαίνουν, υπόλογοι στις επόμενες γενιές δεν θα είναι πρωτίστως οι ξένοι». Ωστόσο, είναι αδύνατον να μειώσουμε τον ρόλο των ισχυρών ξένων συμφερόντων. Μήπως ήταν αμελητέος; Οι Αμερικανοί από τότε έβαλαν πόδι στον τόπο μας και έμειναν και καθόρισαν, και σε μεγάλο βαθμό καθορίζουν ακόμη, τα πράγματα στην ευρύτερη περιοχή.

4) Για το τραγούδι «Κάποια μάνα αναστενάζει» του Βασίλη Τσιτσάνη, αν υπήρχε τότε και ποιοι το «αγκάλιασαν».

Πρωτοκυκλοφόρησε το 1947, Parlofon 74100. Τραγουδούν: Στέλλα Χασκίλ, Τσιτσάνης, Βαμβακάρης. (Ντίνος Χριστιανόπουλος, «Ανθολογία τραγουδιών του Βασίλη Τσιτσάνη» και Βασίλης Τσιτσάνης, «Απαντα», επιμέλεια Θεόφιλου Αναστασίου).

Επιπλέον:

«...Στους νυχτερινούς δρόμους των πόλεων, μεθυσμένοι. Στις ταβέρνες και στα καφενεία, στις παράγκες, και στα βουνά, στα αμπριά των υψωμάτων και στα φυλάκια μια τριετία ολάκερη τούτη η σπαραγμένη χώρα -παντού όπου υπήρχε στρατός, παντού όπου υπήρχε αντάρτικο- η χώρα τούτη ολάκερη μια ολόκληρη τριετία τραγούδησε ένα τραγούδι, το ίδιο και πάλι το ίδιο με επιμονή, με σπαραγμό και δάκρυα σ' όλα τα μάτια: Κάποιο απλό, λαϊκό, σερέτικο. Στρατιώτες κλαίγαν, κλαίγαν αντάρτες, εξόριστοι, άμαχοι, άνθρωποι των πόλεων. Το απαγόρεψαν, το κυνήγησαν. Μα εκείνο ανίκητο. Πάνω στα υψώματα απ' τα μεγάφωνα των Μονάδων που ήταν στημένα κι απ' τα χωνιά τ' αντάρτικα, τρία ολάκερα χρόνια τραγουδούσαν το ίδιο τραγούδι: "Κάποια μάνα αναστενάζει / μέρα νύχτα ανησυχεί...".

(απόσπασμα από την «Πυραμίδα '67» του Ρένου Αποστολίδη).

5) Ας ξαναπώ και για τον τίτλο «Ψυχή βαθιά».

Ασφαλώς ήξερα ότι ήταν σύνθημα του ΕΛ.ΑΣ., ότι ο Νίκος Ζαχαριάδης το είχε αποκηρύξει και οι ποινές των παραβατών στο ΔΣΕ ήταν βαρύτατες. Ο Πανελλήνιος Σύλλογος Μνήμης «Αρης Βελουχιώτης» είχε στείλει και σε εφημερίδες και σ' εμένα μακροσκελή επιστολή για το θέμα τις παραμονές έναρξης των γυρισμάτων, φθινόπωρο του 2008, είχαμε μάλιστα μακρά τηλεφωνική επικοινωνία. Επέμεινα γιατί ως σύνθημα, ως λαϊκή ευχή που ακόμη και σήμερα λέγεται στην απλή καθημερινότητα πολλών αγροτικών περιοχών, γεμίζει την καρδιά μου. Είναι σύνθημα αγώνα, κουράγιου και αξιοπρέπειας. Ακούγεται επανειλημμένα στην ταινία «Λόλα» του Ντίνου Δημόπουλου, σε σενάριο του Βαγγέλη Γκούφα. Ο Λάκης Σάντας βλέποντας την «Ψυχή βαθιά» θυμήθηκε ότι μέχρι πριν από λίγα χρόνια παλιοί αγωνιστές είχαν αυτές τις δύο λέξεις ως χαιρετισμό και αντιχαιρετισμό σε συναντήσεις τους. Και η Ελλη Παπά έτσι κλείνει την τελευταία της συνέντευξη που προβλήθηκε πρόσφατα στην τηλεόραση, με την ευχή-σύνθημα «Ψυχή βαθιά».

* Τελειώνω με μια παρατήρηση.

Συνήθισα εδώ και χρόνια, από το «Χάπι Ντέι» και τα «Πέτρινα χρόνια», τα μίζερα δαγκώματα κάποιων αριστερών. Δεν τρομοκρατούμαι. Συνεχίζω να διατυπώνω τη γνώμη μου ρισκάροντας και προσβλέποντας σε μια Αριστερά της ανθρωπιάς.

Τα ίδια έχουν υποστεί πολλοί και πολύ πιο σημαντικοί των γραμμάτων και των τεχνών από μένα, όπως ο Μίκης Θεοδωράκης για το «Τραγούδι του Νεκρού Αδελφού», ο Αρης Αλεξάνδρου για «Το κιβώτιο», ο Δημήτρης Χατζής για τους «Ανυπεράσπιστους».

7/12/2009


Σχόλιο "Πιπεριάς": Η καλύτερη απάντηση σε όλους. Σταλινικούς, νεοσταλινικούς, δήθεν έγκριτους ιστοριογράφους, "αριστερούς" εθνομηδενιστές (που είχαν ένσταση γιατί δεν "εβαλε" στη ταινία Σλαβομακεδόνες ο Βούλγαρης) και όλο τον θίασο πυ παρήλασε τις προηγούμενες εβδομάδες από τον Τύπο...


6 comments:

Δημήτρης Ν. said...

Δηλαδή όσοι διαφωνούμε λέγοντας την άποψή μας ανοιχτά και ξάστερα είμαστε όλα αυτά; Οι χαρακτηρισμοί αυτοί είναι χαρακτηριστικό της ανανέωσης που ευαγγελίζεστε κάποιοι; Εμένα πάντως τη ...παλιά καλή Κνίτικη νοοτροπία μου θυμίζει!!! Καλό είναι να καταδικάζει κανείς νοοτροπίες και συμπεριφορές, χρειάζεται όμως και να τις ...αποβάλει από τον εαυτό του.

Κόκκινη Πιπεριά said...

Δεν σε καταλαβαίνω.

Οποιος διαφωνεί έχει (προφανώς...) δικαίωμα να λεει καθαρά και ανοιχτά την άποψή του.

Ομως και εγώ έχω δικαίωμα να διαφωνώ με την... διαφωνία σας!

Και ναι αγαπητέ μου. Η κριτική στη ταινιά "Ψυχή βαθιά" έγινe είτε από σταλινικούς και νεοσταλινούς (δες και παλαιότερα post για το θέμα) που ήθελαν ο Βούλγαρης να δείχνει τον ΔΣΕ έναν στρατό ανίκητο ανθρώπων και από "εθνομηδενιστές" νεοαριστερούς της παγκοσμιοποίησης που κατηγορούσαν τον Βούλγαρη ότι προβάλει την εθνική συμφιλίωση.

Εξάλου ο θυμόσοφος λαός λεει: "Οποιος έχει τη μύγα, μυγιάζεται..."

Anef_Oriwn said...

ΚοκκινοΠίπερε,

Την ταινία του Βούλγαρη ΔΕΝ την έχω δει ακόμα [ίσως το πράξω το Σαββατοκύριακο – έχει μόλις μερικές μέρες που παίζεται στην Κύπρο], γι’ αυτό και ΔΕΝ θα εκφράσω [ακόμα] απόψεις για την ταινία αλλά και ούτε και για το κείμενο του Βούλγαρη στην παρούσα ανάρτηση. Έχω όμως την εντύπωση ότι ο Δημήτρης Ν. έχει δίκιο σ’ αυτά που λαλεί στο σχόλιο του. Δηλαδή όποιοι διαφωνούν με τον Βούλγαρη [ή και μαζί ΣΟΥ - αφού συμφωνείς με τον Βούλγαρη] ή έχουν διαφορετική άποψη για την ταινία (κι όχι απαραίτητα γιατί “… ο Βούλγαρης … [ΔΕΝ] ... δείχνει τον ΔΣΕ έναν στρατό ανίκητο ανθρώπων …”), είναι «Σταλινικοί», «νεοσταλινικοί» και εθνομηδενιστές; Και γιατί σε ενοχλούν οι Σλαβομακεδόνες [της τότε εποχής;] ...
Διερωτούμαι τελικά ποιος μουγιάζεται ...

Anef_Oriwn
Τετάρτη 9/12/2009 – 10:57 μ.μ.

Κόκκινη Πιπεριά said...

Πάντως όχι εγώ. Να είσαι σίγουρος ανεφ ορίων...

Για διάβασε καλύτερα το σχολιό μου...

ΣΠΙΘΑΣ said...

Έχω διαβάσει και άλλες συνεντεύξεις του Παντελή Βούλγαρη, σχετικά με την ταινία.
Η άποψή του, "δεν έκανα ιστορική ταινία, ούτε ντοκυμαντέρ, το απέφυγα..", είναι απολύτως συνεπής με την μορφή της ταινίας.

Είπε, όμως και κάτι άλλο πολύ σωστό και άκρως σημαντικό, που διαφεύγει σε πολλούς.
"Μα τα αρχεία που έχει το Κ.Κ.Ε, δεν τα δίνει," πως θα μπορούσα να είμαι αντικειμενικός και συνεπής με τα πραγματικά γεγονότα. Ας τα δώσει.."

Εν τέλει, και μόνο η πρόθεσή του με άγγιξε βαθιά στην ψυχή μου.
Πονάνε πολλά πράγματα, αλλά μην το παρακάνουμε.
Μόνο που δεν "έκοψαν" την ταινία, δηλαδή...
Τι είναι αυτό, πάλι; Σαν πολύ, κριτική δεν πέφτει στην προσωπική κρίση;

Μπορεί κανείς να κάνει ταινία το "Κιβώτιο" του Άρη Αλεξάνδρου ;
Δύσκολο.
Αλλά,ποιός θα τολμούσε, άλλωστε..τζιζζζ

Nikos said...

Η κριτικη μας του ΚΚΕ δεν εντοπιζεται στο γεγονος οτι θέλαμε "ο Βούλγαρης να δείχνει τον ΔΣΕ έναν στρατό ανίκητο ανθρώπων".
Εγκειται στο γεγονος οτι αποκρυπτεται η τρομοκρατια των ετων 1945-1946 που οδηγησε το ΚΚΕ απο χειροτερες αφετηριες σε σχεση να επαναδιεκδικησει ενοπλα οχι την εξουσια αυτο το ξεραμε ειχε τελειςσει απο το '44 αλλα την αξιοπρεπεια ολων των αγωνιστων που μετα τη Βαρκιζα υπεφεραν καθημερινα.