Thursday, September 27, 2007

"Εθνικιστής" και ο Πέτρος Παπακωνσταντίνου;

Ο Πέτρος Παπακωνσταντίνου, με τίτλο: "Μια συζήτηση που δεν έγινε στη TV", έγραψε ένα εξαιρετικό σχόλιο στην "Καθημερινή" το οποίο με χαρά "φιλοξενεί η "Κόκκινη Πιπεριά". Μια αριστερή απάντηση στις "μωρές παρθένες" του "εθνομηδενισμού". Γράφει: "Η απόφαση του κ. Ευρ. Στυλιανίδη να αποσύρει το βιβλίο Ιστορίας της ΣΤ΄ Δημοτικού προκάλεσε θύελλα αντιδράσεων. Υποστηρίχθηκε ότι η επιλογή των σχολικών βιβλίων δεν αφορά την εκάστοτε κυβέρνηση, αλλά αποκλειστικά τους ειδικούς επιστήμονες. Η άποψη αυτή θα είχε τύχη στην Πολιτεία του Πλάτωνα, αλλά όχι στις σύγχρονες Δημοκρατίες, όπου τα σχολικά εγχειρίδια ασφαλώς γράφονται από τους επιστήμονες, αλλά επηρεάζονται από τον κυρίαρχο, κάθε φορά, ψυχισμό της κοινωνίας και επιλέγονται, καλώς ή κακώς, από τους πολιτικούς.

Η διαμάχη γύρω από το εν λόγω σύγγραμμα ήταν εξ αρχής πολιτική και όχι αυστηρά «επιστημονική» υπόθεση. Μήπως ο πρόεδρος του Εθνικού Συμβουλίου Παιδείας κ. Βερέμης τοποθετήθηκε ως επιστήμονας όταν εκτίμησε ότι η κυβέρνηση «σύρεται πίσω από το ΛΑΟΣ»; Ή μήπως ο καθηγητής κ. Λιάκος τοποθετήθηκε με το κρύο αίμα του αμερόληπτου ιστορικού όταν στηλίτευσε την κυβέρνηση, υποστηρίζοντας ότι «τα άκρα βρίσκονται εγκατεστημένα για τα καλά στην καρδιά της»;

Εκεί που το πράγμα γίνεται απαράδεκτο, είναι όταν ταυτίζεται η όποια κριτική με τον κόσμο της ακροδεξιάς «εθνικοφροσύνης». Ακροδεξιά νοοτροπία αποπνέουν, άραγε, οι πολύ διαφορετικές κριτικές του Κ. Λαλιώτη ή της Α. Παπαρήγα – της μόνης πολιτικού αρχηγού, ας το υπενθυμίσουμε, που τόλμησε πριν από 14 χρόνια να διαχωριστεί από τον γελοίο διαγωνισμό πατριωτισμού για την ονομασία των Σκοπίων; Στην ακροδεξιά ανήκουν οι κινήσεις εκπαιδευτικών και διακεκριμένοι προοδευτικοί πανεπιστημικοί, όπως ο Γ. Μαργαρίτης, που άσκησαν κριτική μέσα από επιστημονικές ημερίδες και δημόσια αρθρογραφία;

Εξοστρακισμένη από τα τηλεοπτικά «παράθυρα», αυτή η πολύ διαφορετικής ποιότητας κριτική εστίασε όχι τόσο στις θέσεις, όσο στις εκκωφαντικές σιωπές του επίμαχου βιβλίου: Στο γεγονός, για παράδειγμα, ότι δεν υπάρχει ούτε μία αναφορά σε κοσμοϊστορικές εξελίξεις όπως η γέννηση του σύγχρονου εργατικού κινήματος και της σοσιαλδημοκρατίας, η ρωσική επανάσταση, η συγκρότηση και η κατάρρευση της ΕΣΣΔ (οι μαθητές μαθαίνουν ότι στον Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο πολέμησε η… Ρωσία!) και η ανατροπή της αποικιοκρατίας. Στην ιδεοληπτική μονομέρεια ενός βιβλίου που μοιάζει να θεωρεί ότι οι τελευταίοι έξι αιώνες ήταν ένας μοναχικός περίπατος της Δυτικής Ευρώπης στην πλατιά λεωφόρο μιας Ιστορίας, που δεν καταδέχεται να αφιερώσει ούτε λέξη στην Ινδία του Γκάντι, την Κίνα του Μάο και την Αμερική του Τζέφερσον. Οσοι ταυτίζουν τέτοιου είδους κριτικές με τον κ. Καρατζαφέρη, όχι απλώς ασκούν ανερυθρίαστα ιδεολογική τρομοκρατία, αλλά και χαρίζουν στην ακροδεξιά όλους εκείνους που δυσκολεύονται να δεχθούν τον «εκσυγχρονισμό» ως εθνική λοβοτομή και τον «διεθνισμό» ως πολτοποίηση των ριζοσπαστικών στοιχείων του πολιτισμού τους".

Σχόλιο "Πιπεριάς: Επιτέλους η πραγματική Αριστερά αρθρογραφεί, μάχεται, "απαντά" στο εθνομηδενιστικό σκυλολόι που στα κανάλια και τις εφημερίδες κραδαίνει φωτογραφίες του Καρατζαφέρη και μας αποκαλεί "εθνικιστές" και "σκοταδιστές". Με χαρά και περηφάνια βλέπω την κοινωνική, επαναστατική, αριστερά (και όχι κάτι μεσήλικες τύπους της Νέας Πεντέλης με πολλά, πολλά λεφτά που ξαφνικά την είδαν... "αριστεριστές") όλων των αποχρώσεων να παίρνει θέση κόντρα στον "εθνομηδενισμό" και τον "κοσμοπολιτισμό".
Πηγή: Εφημερίδα: ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

5 comments:

Anonymous said...

Πράγματι σημαντικό το άρθρο του Πέτρου Παπακωνσταντίνου. Ερχεται να προστεθεί στις φωνές των αγωνιστών της Αριστερας που κατανοούν πως ο κοινωνικός πόλεμος για την απελευθέρση των εκμεταλλευομένων έχει οργανική του πλευρά την εθνική απελευθέρωση/αυτονομία.
Την υπεράσπιση του βιβλίου την ανέλαβε η Ανεθνική Συμπαράταξη των Ευρωατλαντιστών-Ευρωκεντριστών στην οποία συγκλίνουν η ολιγαρχία, τα καθεστωτικά κόμματα και η σοσιαλδημοκρατική αριστερά-οικολογία, με τη προσχηματική θέση πως είναι μια «επιστημονική-αντικειμενική» αφήγηση των ιστορικών γεγονότων και ένα βήμα «ανανέωσης» της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κάθε άλλο παρά «αντικειμενικό» ήταν ένα βιβλίο, που εκτός τον ακρωτηριασμό και διαστρέβλωση σε βασικά συμβάντα της ελληνικής ιστορίας χαρακτηρίζεται από τις υποκλίσεις στην κοσμοεικόνα της παγκοσμιοποίησης, της Ευρωπαϊκής Ένωσης, του νεοταξικού δόγματος της «περιορισμένης εθνικής κυριαρχίας» και της προβολής της κοινοβουλευτικής «δημοκρατίας» (ως μοναδικής εκδοχής δημοκρατίας). Που εμφανίζει εντελώς στρεβλά τα ζητήματα της εθνικής αντίστασης, του εμφυλίου πολέμου, της δεκαετίας του ΄60 και του κυπριακού. Η διαγραφή του κοινωνικού-ταξικού ανταγωνισμού καταδεικνυόταν ολοκάθαρα στον «αταξικό» τρόπο παρουσίασης της Γαλλικής Επανάστασης του 1789, στην απόκρυψη της Σοβιετικής Επανάστασης και γενικότερα στην αγνόηση των ιστορικών αγώνων των καταπιεσμένων για την υπέρβαση του καπιταλιστικού συστήματος.

Anonymous said...

Βεβαίως πολύ καλο άρθρο. Θέτει και την πλευρά της αριστεράς που δεν σκύβει το κεφαλι στην νεα τάξη και το σύγχρονο ατιγματικό κοσμοπολιτισμό των πορδών...

Anonymous said...

Όντως ωραίο άρθρο, αλλά γιατί λες "επιτέλους"; Δεν είχε ξαναπάρει θέση ο Παπακωσταντίνου; Ή οι υπόλοιποι που ανέφερε;

Κόκκινη Πιπεριά said...

ΤΟ "ΕΠΙΤΕΛΟΥΣ" ΕΙΝΑΙ ΧΡΟΝΙΚΟ. ΟΤΙ ΔΗΑΛΔΗ ΟΛΟ ΚΑΙ ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΟΙ ΑΡΙΣΤΕΡΟΙ ΚΑΤΑΘΕΤΟΥΝ ΔΗΜΟΣΙΑ ΤΙΣ ΑΠΟΨΕΙΣ ΤΟΥ ΓΙΑ ΘΕΜΑΤΑ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΕΘΝΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ. ΓΙΑΤΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΙ ΤΑ ΠΑΙΔΙΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΕΘΝΙΚΟ ΘΕΜΑ

Anonymous said...

μια αλλη απαντηση στο επιτελους ειναι η εξης: επιτελους που ακουστηκε και η κυριαρχη αποψη στην ελληνικη κοινωνια σ'αυτη την εφημεριδα! εχουμε μπουχτισει με τους μπουκαλαδες ,καρκαγγιανηδες και τους λοιπους που εχουν μαζευτει στην εφημεριδα που εχει μεταλλαχθει σε ακραιφνη υποστηρικτη του ψευτοπροοδευτισμου. περα απο το καθηγητη Γιανναρα δεν υπαρχει αλλη αποψη που να εκφραζει το 90% του λαου που επιθυμουσε την αποσυρση του εκτρωματος. και μια που ξεκινησα με την καθημερινη , το καινουριο φρουτο που εφτασε στο συγκροτημα : τακης καμπυλης!! τι αλλο θα δουμε σαυτην την εφημεριδα , δε κραταει ουτε τα προσχηματα πλεον..