Δύο φορές τις νέες μειώσεις μισθών που θα υποστούν φέτος οι δημόσιοι υπάλληλοι θα μπορούσε να γλιτώσει το κράτος εάν δεν είχε να συντηρήσει 10 τουλάχιστον από τις 52 ΔΕΚΟ. Η «δεκάδα» αυτή από μόνη της παρήγαγε πέρυσι ελλείμματα της τάξης των 1,7 δισ. ευρώ. Σύμφωνα με τους κυβερνητικούς σχεδιασμούς για το τρέχον έτος η εξοικονόμηση από τις παρεμβάσεις στο μισθολογικό κόστος θα φθάσουν τα 800 εκατ. ευρώ.
Συμπέρασμα; Ο υπουργός Οικονομικών θα μπορούσε να είχε αποφύγει τη μόνιμη εισφορά στα 3 εκατομμύρια φορολογούμενων και όλη την κόντρα που ξέσπασε στο υπουργικό συμβούλιο και στην κοινοβουλευτική ομάδα του ΠΑΣΟΚ για τα επαχθή μέτρα που ανακοίνωσε. Αυτό δεν σημαίνει βέβαια ότι θα πρέπει απαραιτήτως το κράτος να βάλει «λουκέτο» σε όλες τι δημόσιες επιχειρήσεις. Οπωσδήποτε, όμως, θα πρέπει άμεσα να προχωρήσουν προγράμματα εξυγίανσης, σχέδια ιδιωτικοποιήσεων και όπου απαιτείται να κλείσουν αντιπαραγωγικές ΔΕΚΟ, που διογκώνουν το κρατικό έλλειμμα χωρίς παράληλλα να αυξάνουν το εγχώριο παραγόμενο προιόν.
Το μεγαλύτερο οικονομικό πρόβλημα αντιμετωπίζουν οι συγκοινωνιακές ΔΕΚΟ που είναι κατ' εξοχήν ελλειμματικές. Τα τελευταία χρόνια, ωστόσο, οι πολιτικές «δεσμεύσεις» δημιούργησαν πλεονάζον προσωπικό σε όλες τις ΔΕΚΟ και όχι μόνο στις συγκοινωνιακές. Το γεγονός αυτό οδήγησε σε σημαντικό βαθμό στην αύξηση των δαπανών και κυρίως των μισθολογικών. Από την άλλη πλευρά, δεν υπήρξαν επιχειρησιακά σχέδια για την καλύτερη λειτουργία και κατ' επέκταση την αύξηση των εσόδων προκειμένου να αποκοπούν από τον ομφάλο λώρο της κρατικής επιχορήγησης.
Ειδικότερα θα μπορούσε η κυβέρνηση να είχε αποφύγει την επιβολή σκληρών μέτρων εάν οι οργανισμοί είχαν καταφέρει να μειώσουν τα ελλείμματά τους και γεινικότερα αν είχε επιτευχθεί ο εξορθολογισμός των οικονομικών. Για παράδειγμα:
1. Θα μπορούσε να αποφευχθεί η αύξηση του ΦΠΑ στα είδη εστίασης που θα αποφέρει 300 εκατ. ευρώ εάν η ΕΘΕΛ δεν είχε ισόποδα ελλείμματα.
2. Δεν θα αυξάνονταν τα τέλη κυκλοφορίας (προσδοκώμενα έσοδα 100 εκατ. ευρώ) εάν το κράτος είχε φορντίσει να συμαζέψει τα ελλείμματα στον ΗΣΑΠ.
3. Δεν θα αυξάνονταν οι Ειδικοί Φόροι Κατανάλωσης (θα εισπραχθούν περίπου 250 εκατ. ευρώ) εάν η ΤΡΑΙΝΟΣΕ και ο ΗΛΠΑΠ δεν είχαν ελλείμματα ύψους περίπου 215 εκατ. ευρώ.
4. Δεν θα είχε επιβληθεί κεφαλικός (έσοδα 400 - 500 εκατ. ευρώ φέτος) φόρος στα εισοδήματα έαν ο ΟΣΕ δεν είχε ελλείμματα ύψους 513 εκατ. ευρώ.
Στη δύσκολη αυτή περίοδο για την ελληνική οικονομία είναι απορίας άξια η μη υποβολή οικονομικών στοιχείων από όλες τις ΔΕΚΟ. Εάν το υπουργείο Οικονομικών ή τα υπουργεία που προΐστανται των οργανισμών αυτών είχαν πλήρη εικόνα της κατάστασης, ίσως να είχε αποφευχθεί το «ξεχείλωμα» των ελλειμμάτων τους και να είχε κλείσει νωρίτερα η κάνουλα των αυθαίρετων επιχορηγήσεων που δικαιολογούσαν και ρουσφετολογικές πρακτικές. Δεν είναι τυχαίο ότι σχεδόν σε κάθε ΔΕΚΟ υπάρχει διαφορετικό μισθολογικό καθεστώς, με περίεργα και άνευ σκοπιμότητος επιδόματα.
Η κακή οικονομική κατάσταση των ΔΕΚΟ δεν είναι ο μοναδικός λόγος που το Δημόσιο δεν μπορεί πλέον να εξυπηρετεί τις υποχρεώσεις του και αναγκάζεται η κυβέρνηση να προχωρεί στη λήψη δυσμενών μέτρων μείωσης των δαπανών και αύξησης των εσόδων.
Πηγη: Εφημερίδα Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ
No comments:
Post a Comment