Thursday, April 7, 2011

Yasmin Levy....

Του Γιώργου Δημητρακόπουλου

Μια φίλη της μητέρας της, αλλά κυρίως η εμμονή του πατέρα της με τα τραγούδια ladino από την ισπανο-εβραϊκή μουσική σύμπραξη, την κατέστησαν μία από τις πιο σημαντικές ερμηνεύτριες της σεφαραδίτικης μουσικής παράδοσης και ανανεώτρια των ladino με το πάθος του φλαμένκο. Στο πλαίσιο της παγκόσμιας περιοδείας της η Ισραηλινή ερμηνεύτρια θα παρουσιάσει το τελευταίο άλμπουμ της “Sentir” μαζί με επιλογές από τη δισκογραφία της και μια διασκευή του “Hallelujah” του Cohen.

Πόσο επιδραστική ήταν η σχέση του πατέρα σου Yitzhak Levy με το ladino και τα Σεφαραδίτικα; Τεράστια, ακόμη κι αν έφυγε όταν ήμουν μόλις ενός. Το γεγονός ότι αφιέρωσε τη ζωή του στη συλλογή και διαιώνιση των τραγουδιών Ladino είναι και ο λόγος που αποφάσισα να τα τραγουδήσω. Με αυτό τον τρόπο συνδέομαι μαζί του. Είναι ακόμη η δική μου μικρή συνεισφορά στο σπουδαίο αυτό έργο στο οποίο αφιέρωσε τη ζωή του.
Ποιες είναι οι μουσικές σου επιρροές; Έχοντας μεγαλώσει στην Ιερουσαλήμ άκουγα τόσο ετερόκλητα μουσικά είδη, όπως ελληνική, τούρκικη, περσική και αραβική μουσική, μαζί με γαλλικά chansons, όπερα, τζαζ και φυσικά φλαμένκο.
Τι ενέπνευσε τη δημιουργία του “Sentir”; Όλα μου τα άλμπουμ εμπνέονται από τη θλίψη, τη ζωή μου, τους ανθρώπους που ακούν τη μουσική μου και τη βάζουν στη δική τους ζωή. Κι όμως το κάθε άλμπουμ έχει μια διαφορετική αίσθηση, καθώς δουλεύω με διαφορετικούς μουσικούς και παραγωγούς κάθε φορά φέρνοντας κάτι διαφορετικό στη μουσική μου. Μου αρέσουν οι συνεργασίες όπου ενώνοντας όλοι μαζί τις ρίζες μας δημιουργούμε κάτι καινούργιο και συναρπαστικό.
Πού ζεις σήμερα; Στην Ιερουσαλήμ, όχι μακριά από εκεί που γεννήθηκα και μεγάλωσα. Είναι η καρδιά μου και η ψυχή μου η πόλη αυτή. Την κουβαλάω μαζί μου όπου κι αν πηγαίνω.
Τι να περιμένουμε από τη συναυλία στην Αθήνα; Ανυπομονώ να επιστρέψω στην πόλη σας όπου το κοινό είναι πάντα θερμό, «εκπαιδευμένο» και πραγματικά προσέχει ό,τι έχω να πω μουσικά. Θα παίξω τραγούδια από όλα τα άλμπουμ μου και φυσικά το "Me Voy", αλλά κυρίως υλικό από το τελευταίο άλμπουμ "Sentir". Ακόμη περιμένω τη συνεργασία μου με τον Γιάννη Κότσιρα, που θα έρθει σαν special guest.
Πώς προέκυψε ο συνδυασμός των τραγουδιών ladino με το φλαμένκο; Aρκετοί από τους τραγουδιστές του Ladino συνήθιζαν να τα ερμηνεύουν χωρίς πάθος, καθώς τα αντιμετώπιζαν σαν κάτι πολύ παλιό και εύθραυστο – κάτι που με στενοχωρούσε πάντα γιατί ήθελα το κοινό να τα ακούσει όπως είναι στην πραγματικότητα: παθιάρικα, όμορφα, για όσους αισθάνονται νέοι.
Πώς ανακάλυψες… τη φωνή σου; Μια φίλη της μητέρας μου, μια Ισπανίδα τραγουδίστρια ονόματι Julia Leon, μου ζήτησε όταν ήμουν 17 να τραγουδήσω μερικά σεφαραδίτικα καθώς ήθελε να τα μάθει και να τα τραγουδά μόνη της. Της έλεγα συνεχώς ότι δεν τραγουδάω αλλά επέμενε κι έτσι κατέληξα να ερμηνεύω τραγούδι - τραγούδι από το βιβλίο του πατέρα μου. Ενθουσιάστηκε και μου είπε πως μόνο δύο γυναίκες σε όλο τον κόσμο τραγουδάνε τόσο καλά, η μητέρα μου και εγώ, και πως θα πρέπει να γίνω τραγουδίστρια. Αυτή μου άνοιξε το δρόμο. Μικρή, το όνειρο μου ήταν να γίνω κτηνίατρος.
Ποιοι είναι οι μουσικοί σου ήρωες; Ο μέντοράς μου, Antonio Molina, ο πατέρας μου, Isaac Levy, η μητέρα μου, Kohava Levy, η Billy Holiday, η Edith Piaf, η Ελένη Βιτάλη, ο Ibrahim Tetlises και ο Ιρανός τραγουδιστής Hayde.

Badminton Theatre. Έναρξη 21.30. Είσοδος € 30 και 35. Προπώληση: Public, Metropolis, ticketnet.gr, 210 8840.600 και Badminton, Στις 12/4. Και στο Principal Club Theatre στη Θεσσαλονίκη, στις 11/4.

Πηγή: ATHENS VOICE

No comments: