μεταναστες

μεταναστες

Tuesday, June 30, 2009

Ονειρεύομαι ένα σχολείο που θα χωράει όλα τα παιδιά

Οι πρωτοβουλίες που ανέλαβε προκειμένου να βοηθήσει τους αλλόγλωσσους μαθητές της να ξεπεράσουν τα μορφωτικά τους προβλήματα προκάλεσαν την αντίδραση του υπουργείου Παιδείας. Παρά την παύση της από τη διεύθυνση του 132ου Δημοτικού Σχολείου Αθηνών και την ποινική της δίωξη, η κ. Στέλλα Πρωτονοτάριου είναι αισιόδοξη για τη δικαίωσή της και εξακολουθεί να ονειρεύεται ένα σχολείο της αποδοχής, που θα προσφέρει αξίες και θα καταπολεμά την προκατάληψη, την περιθωριοποίηση και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

Πώς νιώσατε με την απόφαση της απομάκρυνσής σας;

Όταν διακόπτονται πρωτοβουλίες ολοκληρωμένες για μαθητές, εκπαιδευτικούς και γονείς, πρωτοβουλίες που έχουν διαρκέσει σχεδόν μία δεκαετία και έχουν μάλιστα αποδεδειγμένα θετικά αποτελέσματα, δεν μπορεί παρά να νιώσει κανείς ματαίωση.

Σας είχαν προειδοποιήσει;

Στη διαδικασία της συνέντευξης κατά την κρίση των διευθυντών φάνηκε η πρόθεση της διοίκησης να με απομακρύνει από το σχολείο. Η αποδοκιμασία ήταν εμφανής στις ερωτήσεις για τη στάση μου απέναντι στους μετανάστες μαθητές και το δικαίωμα όλων των παιδιών να συμμετέχουν στην πρωινή προσευχή.

Ποιοι ήταν οι πραγματικοί λόγοι που συνέβη αυτό;

Προκατάληψη και άρνηση αποδοχής της πραγματικότητας. Η πολυπολιτισμική μετεξέλιξη της ελληνικής κοινωνίας οδηγεί εκ των πραγμάτων στην αναγκαιότητα της εφαρμογής μιας διαπολιτισμικής εκπαίδευσης.

Αισιοδοξείτε πως στο τέλος θα δικαιωθείτε;

Δικαίωση είναι να βλέπεις χαρούμενα παιδιά να συμμετέχουν δημιουργικά στη ζωή του σχολείου. Δικαίωση είναι η αποδοχή του έργου του σχολείου από την πλειονότητα του εκπαιδευτικού κόσμου, από πανεπιστημιακούς, κοινωνικούς φορείς, απλούς πολίτες που εκδηλώνουν τη συμπαράσταση και την υποστήριξή τους.

Οι συνάδελφοί σας σάς στηρίζουν;

Το έργο του 132ου στηρίχτηκε ακριβώς στη συλλογικότητα και την ευθύνη των εκπαιδευτικών του. Η στήριξη που εισπράττω είναι συγκινητική.

Δύσκολο σχολείο η Γκράβα. Τα μεγαλύτερα προβλήματα...

Τσιμέντο, διπλοβάρδια για δημοτικά και νηπιαγωγεία, έλλειψη υποδομών, μεγάλη ετερογένεια του μαθητικού πληθυσμού, αδυναμία διαχείρισης των προβλημάτων που συνεπάγεται φαινόμενα προκαταλήψεων και ξενοφοβίας, κρούσματα επιθετικότητας, δυσκολία επαφής και επικοινωνίας σχολείου- γονιών. Είναι ένα συγκρότημα 22 σχολείων με πολλές ιδιαιτερότητες.

Έχετε παλαιότερα αναπτύξει παρόμοιες δράσεις;

Με μία έννοια ναι. Σχεδόν πάντα προσπαθούσα σε συνεργασία συνήθως με συναδέλφους να προσεγγίσω τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά, τα ενδιαφέροντα, τις εμπειρίες, τις ανάγκες των μαθητών μου. Ποτέ όμως δεν είχε αναπτυχθεί μια συνολική «πολιτική» σχολείου.

Πότε αποφασίσατε να πάρετε πρωτοβουλίες;

Με το που ανέλαβα τη διεύθυνση του σχολείου, τα σύνθετα προβλήματα επέβαλαν την άμεση αντιμετώπισή τους, πάντα σε συνεργασία με τον σύλλογο διδασκόντων.

Υπήρξαν αντιδράσεις;

Αντέδρασαν κάποιοι γονείς και εκπαιδευτικοί γειτονικών σχολείων που αγνοούσαν τι ακριβώς συνέβαινε.

Πόσο κρίσιμο για την εξέλιξη του παιδιού είναι να μάθει και ο γονιός τη γλώσσα;

Πολύ. Βοηθά την ένταξη του παιδιού αλλά και τη βελτίωση της επίδοσής του στα μαθήματα.

Οι γονείς έδειξαν ενδιαφέρον;

Όλες οι δράσεις είχαν την υποστήριξη και την ενεργητική συμμετοχή της πλειονότητας των γονέων.

Τι εισπράξατε από την ανταπόκρισή τους;

Τα αποτελέσματα ήταν εμφανή στη σχολική κοινότητα. Τα θετικά συναισθήματα που εισπράτταμε μας ανατροφοδοτούσαν για τη συνέχιση και την επέκταση αρκετών πρωτοβουλιών, αλλά και το ξεκίνημα νέων.

Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα βοηθά τους αλλόγλωσσους;

Ευνοϊκές διατάξεις και θεσμοί συχνά υπολειτουργούν ή καταργούνται. Τα αναλυτικά προγράμματα και τα βιβλία δεν ανταποκρίνονται στις πραγματικές ανάγκες των μαθητών (Ελλήνων και αλλοδαπών).

Ποιες αλλαγές απαιτούνται;

Ουσιαστική διαπολιτισμική εκπαίδευση. Να ασχοληθεί λίγο το υπουργείο με το πετυχημένο δεκαετές παράδειγμα του 132ου και να το αξιοποιήσει.

Βλέπετε πολιτική βούληση;

Μεγάλα λόγια, λίγα έργα...

Από πού πηγάζει ο ρατσισμός και η ξενοφοβία στα σχολεία;

Από την ανασφάλεια των Ελλήνων γονιών, την οποία τροφοδοτεί τελικά όχι η ανομοιογένεια των μαθητών, αλλά η έλλειψη των αναγκαίων μέτρων και υποδομών που θα διασφαλίζουν την ποιότητα της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού απέναντι σε φαινόμενα ξενοφοβίας;

Η καθημερινή δουλειά στην τάξη που θα στηρίζεται στα επιστημονικά παιδαγωγικά δεδομένα και στα ανθρωπιστικά ιδεώδη.

Ποια συμβουλή δίνετε στους μαθητές σας;

Να αγαπάς τους ανθρώπους, τον εαυτό σου και τη ζωή και να προσπαθείς να την κάνεις καλύτερη. Να θυμάσαι πάντα να μπαίνεις στη θέση του άλλου.

Πώς νιώθετε όταν ένας μαθητής εγκαταλείπει την προσπάθεια;

Κανένα παιδί δεν εγκαταλείπει την προσπάθεια όταν υπάρχει ενθάρρυνση, σεβασμός στα ενδιαφέροντα και τις ανάγκες του, και πραγματικό ενδιαφέρον συνολικά για το παιδί, και όχι μόνο για το μαθησιακό κομμάτι.

Τι ονειρεύεστε για το αύριο της Παιδείας;

Ένα σχολείο της αποδοχής, της χαράς και της δημιουργικότητας που θα προσφέρει αξίες, γνώσεις και δεξιότητες. Ένα σχολείο που θα χωράει όλα τα παιδιά, ανεξάρτητα από θρησκεία, χρώμα, καταγωγή και θα καταπολεμά την προκατάληψη, την περιθωριοποίηση και τον κοινωνικό αποκλεισμό.

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ: ΓΙΩΡΓΟΣ ΑΡΑΠΟΓΛΟΥ

ΠΗΓΗ: Εφημερίδα ΤΑ ΝΕΑ

8 comments:

Anonymous said...

Δεν ξέρω τί ονειρεύεται η Πρωτονοτάριου...

Το σημαντικό είναι τί έκανε. Και αυτό ήταν - όπως και η ίδια παραδέχεται - η εγκατάλειψη του προγράμματος της χώρας και η μετατροπή του σχολείου της από σχολείο ενσωμάτωσης των παιδιών στην ελληνική κοινωνία, σε Αλβανικό σχολείο!

Μου αρέσει μάλιστα που ενώ δεν αναγνβωρίζει αυτή και οι ομοϊδεάτες της σε κανέναν το δικαίωμα να κρίνουν ή να παράγουν πολιτική (βλέπε βιβλίο ιστορίας και Χριστόδουλος) μας έπρηζαν για 2 χρόνια με τους "θεσμούς" κλπ., η ίδια τους καταπατά...

Η περίπτωσή της ήταν και είναι εξαιρετικά αμφιλεγόμενη... Τουλάχιστον!

Κόκκινη Πιπεριά said...

Είναι θλιβερό ότι απ΄όλη την συνέντευξη κατάλαβες αυτό. Τι να πω είνια πραγματικά θλιβερό...

Anonymous said...

Την άποψη της για τις εθνικές εορτές;

Mια πτυχή της υπόθεσης που δεν τονίστηκε ιδιαίτερα είναι και η αλλοίωση του περιεχομένου των εθνικών εορτών στα πλαίσια των «πολυπολιτισμικών» πειραματισμών στο εν λόγω σχολείο. Συγκεκριμένα, διαβάζουμε σε κείμενα των υποστηρικτών της Τάκη Καμπύλη και ΙΟΥ στις «πολυπολιτισμικές» "Καθημερινή", "Ελευθεροτυπία":

"«Προβληματιστήκαμε πολύ», λέει η Στέλλα Πρωτονοτάριου. «Θέλαμε η εθνική γιορτή να αφορά όλους τους μαθητές, όχι μόνο τους Έλληνες».
"Η λύση που βρέθηκε π.χ. για την 28η Οκτωβρίου ήταν η γιορτή να έχει σαν θέμα τον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο και την ανθρώπινη εμπειρία από αυτόν. Οι προετοιμασίες για την εθνική γιορτή άρχιζαν πολύ νωρίτερα. Στα παιδιά, σε όλα τα παιδιά, μοιράζονταν ρόλοι. Και μέσα από τους ρόλους ο ένας έμπαινε στα ερωτήματα και τις βεβαιότητες του άλλου." [3]"

Πηγή:http://deltio11.blogspot.com/search?updated-max=2009-06-17T01%3A58%3A00%2B03%3A00&max-results=20

Anonymous said...

Ψάχνοντας λίγο περισσότερο ανακαλύπτουμε ότι κατά την κυρία Στέλλα στόχος πρέπει να είναι ο "επαναπροσδιορισμός των εκδηλώσεων «εθνικού περιεχομένου»" (σσ: τα εισαγωγικά δικά της) ώστε να αποτρέπεται η "«κατασκευή» εθνοκεντρικών συνειδήσεων" [5] . Εκφράζει την αποστροφή της για το ακολουθούμενο (ακόμα) μοντέλο των «εθνικών εορτών» (σσ: κι εδώ δικά της τα εισαγωγικά) με "τον «στολι­σμό» του σχολείου με εθνικές σημαίες ή και με αφίσες του εμπορίου που απεικονίζουν τον Έλ­ληνα στρατιώτη να μάχεται ηρωικά κατατροπώ­νοντας τους εχθρούς". Εκφράζει επίσης τις "σοβαρές παιδαγωγικές και, κατά συνέπεια, ιδεολογικές διαφωνίες, για το περιεχόμενο, τη μορφή και τη διαδικασία πραγμα­τοποίησης των σχολικών εθνικών εορτών γενικότε­ρα" αφού αυτή κάνει τους Έλληνες μαθητές να αντιλαμβάνονται "έναν «εθνικό εαυτό» ανώτερο από όλους τους άλλους και έναν «εθνικό άλλο» κατώτερο, κακό και άδικο" ενώ εκφράζει επίσης την αγωνία και τον προβληματισμό της για το "πώς βιώνονται αυτές οι γιορτές από τα παιδιά μεταναστών, τα οποία πολλές φορές προέρχονται από εθνότητες αντιπάλων στον πόλεμο" καθώς και για τον "τρόπο με τον οποίο προσλαμβάνουν οι αλλοεθνείς μαθητές το μάθημα της ιστο­ρίας" λέγοντας μάλιστα το εξής εκπληκτικό: "Το σίγουρο είναι ότι στο ελληνικό σχολείο ξαναπαίζεται ένα παιχνίδι γνωστό από την εποχή της αποικιοκρατίας. Μέχρι τον πόλεμο της ανεξαρτησίας της Αλγερίας, τα παιδιά της χώρας αυτής, μαζί με τα παιδιά των Γάλλων, διδάσκονταν την ιστορία των «προγόνων τους», των Γαλατών (Αβδελά 2001)" [6]. Εχουμε δηλαδή εδώ παρομοίωση των Ελλήνων με τους Γάλλους δυνάστες της Αλγερίας και των παιδιών των (λαθρο)μεταναστών με τους καταδυναστευόμενους Αλγερινούς (!!!).

Κόκκινη Πιπεριά said...

Ελεος μην σκιαμαχείτε. Η γυναίκα προσπάθησε να μάθει γράμματα τα παιδιά. Εσείς ψάχνετε εχθρούς.. Υπάρχουν τόσα μπλογκ που μπορείτε να... ανυψώσετε την... πατρίδα...

ΔemΩΝ said...

Πάντως αν αυτά που αναφέρει ο ανώνυμος σχετικά με το παράδειγμα των Γάλλων στην Αλγερία είναι αληθή, τότε η κυρία αυτή δεν έπεσε απλώς σε ατόπημα, αλλά είναι για κλάματα - ή για βαθύτατους αναστεναγμούς ανακούφισης που εκδιώχθηκε!..

Σπίθας said...

Όλα τα άλλα στην Παιδεία βαίνουν άψογα :) Όλοι οι καθηγητές εκτελούν ακριβώς ότι τους λέει το Υπουργείο Παιδείας!
Γι αυτό η παιδεία μας αριστεύειν!

Από το σύνολον των εκπαιδευτικών όλοι προφανώς τηρούν το "γράμμα του νόμου",

Δεν αντιδικώ με τον κλάδο ή το σύνολο των εκπαιδευτικών που έχει χιλιάδες προβλήματα.

Αλλά απορώ και εξίσταμαι!
Χωρίς να ισχυρίζοζμαι ότι δεν παρέβη το νόμο η παραπάνω εκπαιδευτικός, αλλά αναρωτιέμαι.
Αν ρωτήσεις, κανείς αυτά τα παιδάκια, τι συμπέρασμα θα αποκομίσει.
Θα μισήσουν την Ελλάδα;
Θα μισήσουν την ελληνίδα καθηγήτρια;
Θα γίνουν φανατικοί ή θα μάθουν να αγαπάνε και να "ακούνε" και άλλες φωνές πέρα από τις καθιερωμένες που μας έχουν πάει στον πάτο;

Αναρωτιέμαι;

Αυτή η πρωτοβουλία είχε, ας πούμε αντεθνικό σκοπό;
Η προθεσή της, οι ώρες που "χάριζε" στα παιδιά, που ξόδευε μαζί μ'αυτά, λέτε να είχαν απώτερο σκοπό και να εξυπερετούσαν ξένα σχέδια αλλοτρίωσης της φυλής μας;

Και αυτά τα παιδιά ΟΤΑΝ μεγαλώσουν θα θυμούνται, από όλα τους είπε,την σχέση και την σύνδεση των (λαθρο) μεταναστών με τους καταδυναστευνένους Αλγερινούς!

ΌπΩς Θυμάμαι και εγώ τι μου έλεγε η καθηγήτριά μου της Ιστορίας μας!

**Αλλά φταίει κι'αυτή, σίγουρα.!!

Μπορούσε να κάνει "ιδιαίτερα" και να χαίρει εκτίμησης και να πάρει και προαγωγή.
Δεν γραφόταν και σε καμμιά κλαδική να μην έχουμε τέτοια προβλήματα...

Ευρέθη ο κύριος ένοχος που η παιδεία μας πάει κατά ...

Που πάει άραγε;

Θα την οδηγήσει ο Άρης ο Σπηλιώτοπουλος σε δόξες λαμπρές...

Anonymous said...

κυρα δασκαλα δεν εχουμε αφελληνισθει ακομη.
δεν θελουμε η ελλαδα να γινει πολυεθνικο κρατος
και οι ελληνες μειονοτητα στον τοπο μας.
αν σου αρεσει η πολυπολιτισμικοτητα
μπορεις να ζησεις ανετα στην Ν.ΥΟΡΚΗ.

τωρα πως απο τον σταλινισμο στα νειατα σου

περασες στην αμερικανικη ιδεολογια της "ανοικτης κοινωνιας"του καρλ Ποπερ μονο εσυ μπορεις να απαντησεις.

εμεις οι αριστεροι που προερχομαστε απο το προλεταριατο, την ελλαδα την θελουμε να κατοικειται απο ελληνες.

Και μην απορεις αν αριστεροι στηριζουν ΛΑ.Ο.Σ