Thursday, March 6, 2008

Γιατί Ανω Μακεδονία

Του Σταυρου Λυγερου

Η προσπάθεια των Σλαβομακεδόνων να σφετερισθούν την ιστορική κληρονομιά των αρχαίων Μακεδόνων ενοχλεί την ελληνική κοινή γνώμη, αλλά το κύριο πρόβλημα είναι η γεωπολιτική πτυχή. Η Μακεδονία στους νεώτερους χρόνους είναι πολυεθνική. Δεν είναι η πατρίδα ενός και μόνο έθνους. Οι εθνότητες που την κατοικούν έχουν δικαίωμα στη χρήση του όρου Μακεδονία με την έννοια του εθνογεωγραφικού προσδιορισμού (Ελληνομακεδόνες, Σλαβομακεδόνες, Βουλγαρομακεδόνες, Αλβανομακεδόνες κ.λπ.). Η κρατική ιδεολογία των Σκοπίων, όμως, εμφανίζει τη Μακεδονία σαν πατρίδα του ανύπαρκτου «μακεδονικού έθνους». Και, κατ’ επέκταση, εμφανίζει τη λεγόμενη Μακεδονία του Αιγαίου να βρίσκεται υπό ελληνική κατοχή! Οι Σλαβομακεδόνες δηλώνουν ότι το όνομα είναι η ταυτότητά τους, επειδή μέσω αυτού νομιμοποιούν το ιδεολόγημα της «διαμελισμένης μακεδονικής πατρίδας».
Μέσω του ονόματος το μέρος επιχειρεί να σφετερισθεί το όλον. Η Ελλάδα θίγεται από τον σφετερισμό και γι’ αυτό επιδιώκει να τον ακυρώσει. Το ζήτημα, λοιπόν, δεν είναι να βρεθεί μία οποιαδήποτε σύνθετη ονομασία για να ξεμπερδεύουμε. Είναι να επιβληθεί η σύνθετη ονομασία που αντανακλά την πραγματικότητα. Λόγω της αλβανικής κοινότητας δεν είναι ρεαλιστικός ένας εθνικός προσδιορισμός, όπως Σλαβομακεδονία. Είναι ρεαλιστικός και δόκιμος ένας γεωγραφικός προσδιορισμός, όπως Ανω Μακεδονία (Γκορναματσεντόνια στα σλαβομακεδονικά). Το Βόρεια Μακεδονία δεν είναι λάθος, αλλά έχει το σοβαρό μειονέκτημα ότι σημειολογικά παραπέμπει σε διχοτομημένα εθνικά κράτη (Κορέα και Βιετνάμ). Μπορεί, δηλαδή, από άλλο δρόμο να προκαλέσει σύγχυση.

Υπάρχει και το «Νέα Μακεδονία». Είχε πέσει στο τραπέζι για αντιδιαστολή με την αρχαία, όταν επικρατούσε στην Ελλάδα μία ιστορικίστικη προσέγγιση του προβλήματος. Το «Νέα Μακεδονία» δεν είναι γεωγραφικός προσδιορισμός και δεν υπηρετεί την προσπάθεια της Αθήνας να ακυρώσει το ιδεολόγημα της «διαμελισμένης μακεδονικής πατρίδας». Δεν ακυρώνει ούτε τον σφετερισμό της ιστορικής κληρονομιάς. Σημειολογικά, ο προσδιορισμός «νέα» υποδηλώνει δεσμό και όχι αντιδιαστολή με την αρχαία Μακεδονία. Αυτό ισχύει και διεθνώς και στην Ελλάδα. Τη Νέα Υόρκη, τη Νέα Ζηλανδία και τη Νέα Ιωνία τις έφτιαξαν μετανάστες ή πρόσφυγες από τη βρετανική Υόρκη, την ολλανδική Ζηλανδία και τη μικρασιατική Ιωνία. Στο Ανω Μακεδονία συγκλίνει και η αντιπολίτευση (πλην ΛΑΟΣ). Αποτελεί, δηλαδή, στέρεη βάση για άσκηση εθνικής πολιτικής. Μέχρι στιγμής, η κυβέρνηση Καραμανλή κινείται σωστά. Τα αποτελέσματα είναι ήδη ορατά στο διεθνές κλίμα. Εάν οι Σλαβομακεδόνες πεισθούν ότι η Αθήνα μένει αταλάντευτη, θα υποχρεωθούν να επιλέξουν. Από τη μια η φαντασίωση της «μεγάλης Μακεδονίας» και από την άλλη τα πραγματικά οφέλη της ένταξης στο ΝΑΤΟ και αύριο στην Ε.Ε.

Η ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ

Επίσης από το
e-rooster.gr ένα αξιόλoγο άρθρο σχετικά με το ζήτημα της FYROM με τίτλο: "Déjà vu: Μακεδονικό και η ανυπαρξία ρεαλιστικής εξωτερικής πολιτικής"

«Είδα πριν λίγες μέρες τον Λαζόπουλο να απαγγέλλει την επιστολή Θεοδωράκη, σχετικά με το μακεδονικό, με την οποία μας ζητάει να κλείσουμε τα σύνορα, να κάνουμε ότι θυσίες χρειάζεται για την Ελλάδα και να πέσουμε με ψηλά το κεφάλι. Θα ήτανε ενδιαφέρον βέβαια να ακούγαμε επίσης από τον Λαζόπουλο γιατί όταν είχε έρθει η σειρά του να κάνει την μικρή συγκριτικά θυσία της στρατιωτικής θητείας που κάνουν όλοι οι Έλληνες πολίτες, αυτός κυριολεκτικά έκανε τον τρελό για να την αποφύγει. Εν πάσει περιπτώση, στην ίδια επιστολή Θεοδωράκη, πέρα από την κήρυξη του ανένδοτου, επαναλαμβανόταν όλα τα γνωστά περί συνομωσίας των ιμπεριαλιστών (κάπου εκεί αναφέρεται συνήθως και ο Kissinger) να εξοντώσoυν τους μοναδικούς και ανυπότακτους Έλληνες. Τα γνωστά συμπλέγματα καταδίωξης δηλαδή που, ενώ δεν υιοθετούνται άμεσα από κανένα τεχνοκράτη, παρολαυτά εξαιτίας της ευρείας αποδοχής τους καταφέρνουν και επηρεάζουν την εξωτερική μας πολιτική μέσω του πολιτικού κόστους.

Στον παραπάνω πόλο υπάρχει ένα αντίβαρο. Είναι οι “εγχώριοι κοσμοπολίτες” (σαν τυπικό εκπρόσωπο σκεφτείτε τον Ν. Δήμου), οι οποίοι επίσης θεωρούν τον ελληνικό λαό μοναδικό, αλλά για την τριτοκοσμικότητα του. Για αυτούς, οποιοδήποτε δείγμα πατριωτισμού από τις εθνικές εορτές μέχρι τους πανηγυρισμούς για το Euro 2004 είναι απόδειξη της οπισθοδρόμησής μας. Σχετικά με την υπόθεση της FYROM, διακηρύσσουν ότι πρέπει να ακολουθήσουμε ιδεαλιστικές αρχές στην εξωτερική μας πολιτική και να αφήσουμε όποιον θέλει να ονομάζεται όπως θέλει. Στο ίδιο ιδεαλιστικό πλαίσιο ανάλυσης, επιδεικνύουν μεγάλη ευαισθησία για οποιαδήποτε μειονότητα έχει να διεκδικήσει κάτι από την Ελλάδα. Περιέργως όμως, ξεχνάνε την ευαισθησία τους όταν πρόκειται για Έλληνες Βορειηπειρώτες, Πολίτες, Ίμβριους κλπ., στο όνομα τότε ενός νεφελώδους ρεαλισμού. Αυτή η αντίφαση εξηγείται μόνο όταν συνειδητοποιήσουμε ότι αυτή η μερίδα αναλυτών ουσιαστικά πέρνουνε θέσεις εξ’ αντιθέσεως. Η underlying λογική είναι πάνω-κάτω ως εξής: “Δεν μας αρέσει η οπισθοδρομική Εκκλησία και ο κλόουν δήμαρχος Θεσσαλονίκης, άρα διαφωνούμε σε ότι αυτοί υποστηρίζουν, είτε πρόκειται για τo μακεδονικό, είτε πρόκειται για το βιβλίο ιστορίας”.

Σε μια σοβαρή όμως εξωτερική πολιτική, δεν χωράνε ούτε οι υστερικοί εθνικισμοί αλλά ούτε και οι αντιφάσεις και ο απεριόριστος ενδοτισμός των εγχώριων κοσμοπολιτών. Εμείς οι υπόλοιποι έχουμε χρέος να απαιτούμε μια εξωτερική πολιτική με συνέπεια, βασισμένη σε συγκεκριμένες αρχές που θα προωθούν τα συμφέροντα και την βιωσιμότητα της Ελλάδος. Προσωπικά δεν έχω καταλήξει ποιά είναι η ιδανική αντίδραση στο μακεδονικό, αλλά πιστεύω ότι όποια απόφαση και στρατηγική πρέπει να βασίζεται σε ένα ρεαλιστικό πλαίσιο ανάλυσης που αναγνώριζει τον δυναμικό και εύθραυστο χαρακτήρα των διεθνών σχέσεων, όπως και την ανάγκη κάθε χώρας να μεγιστοποιεί την δυναμή της για να μπορέσει να επιβιώσει μακροπρόθεσμα, α λα Marsheimer. Σύμφωνα με αυτό το paradigm, όπως οι εταιρίες για να εξασφαλίσουνε την επιβίωση τους σε ένα ανταγωνιστικό οικονομικό περιβάλλον είναι value maximizers, έτσι και τα κράτη σε ένα ασταθές περιβάλλον είναι power maximizers –και δεν υπάρχει τίποτα μη φιλελεύθερο σε αυτή την προσέγγιση. Υπό αυτό το πλαίσιο, πρέπει να αξιολογήσουμε την στάση μας στο μακεδονικό με cost-benefit analysis και να κάνουμε ερωτήσεις όπως: είχαμε μειωμένη οικονομική διείσδυση στα Σκόπια εξαιτίας αυτής της ιστορίας; Το πολιτικό κεφάλαιο που ξοδέψαμε μέχρι τώρα, πως αλλιώς θα μπορούσαμε να το χρησιμοποιήσουμε; Επίσης, η πολιτική prestige που ουσιαστικά ακολουθήσαμε, σε ποιο βαθμό έκανε προβολή της δύναμης της Ελλάδας στον βαλκανικό χώρο; Τα side-effects του εγχειρήματος όπως η κινητοποίηση της διασποράς ήτανε συνολικά θετικά ή αρνητικά; Τελικά, τι αξία έχει το brand Μακεδονία, συμβολικά, οικονομικά και ψυχολογικά;
Κάπως έτσι, για μια εξωτερική πολιτική μακριά από ΛΑΟΣ και ΣΥΡΙΖΑ...».

Σχόλιο "Πιπεριάς": Τα δυο παραπάνω κείμενα πιστεύω ότι δίνουν την δυνατότητα για σκέψη και συζήτηση για το πρόβλημα με την FYROM.

3 comments:

Anonymous said...

Κάθε συνθετη ονομασία θα έχει ως αποτέλεσμα την κατοχύρωση του ονόματος ΜΑΚΕΔΟΝIΑ και ΜΑΚΕΔOΝΕΣ από τους σκοπιανούς.
Πρακτικά,κανεις δεν θα τους αποκαλεί ανωμακεδονες γιατί πολύ απλά δεν υπάρχει εθνική αναγνωρισμένη οντότητα με το όνομα κατωμακεδονες ώστε να είναι αναγκαία η χρησιμοποίηση του "άνω" πριν το μακεδόνας.
Το ίδιο ισχύει και για κάθε άλλη περίπτωση συνθετης ονομασίας.
Θα έχουμε λοιπόν από τη μια τους Eλληνες που ζουν στα όρια του σημερινού Ελληνικού κράτους και τους (άνω)μακεδόνες που κανεις δεν θα νιώθει την ανάγκη να τους αποκαλέσει ανωμακεδονες γιατί δεν υπάρχουν αναγνωρισμένοι οι κατωμακεδονες !

Αυτό σημαίνει ότι η πηγή (το όνομα) από την οποια προέρχεται κάθε αλυτρωτική διάθεση όχι μονο θα συνεχίσει να υπάρχει αλλα θα επισημοποιηθεί κιόλας από εμάς τους ιδιους!
Η εθνικά σωστή στάση είναι η κάθετη άρνηση σε οποιαδήποτε συνθετη ονομασία.
Μόνιμο Βέτο σε ΕΕ και ΝΑΤΟ.

Φτάσαμε σε σημείο να έχουν αναγνωρίσει αυτό το κράτος με το συνταγματικό του όνομα 120 χώρες,επειδή ουδέποτε υιοθετήσαμε εθνικά υπερήφανη στάση.
Το εμπάργκο υπήρχε μονο στα λόγια γιατί στην πράξη οι κυβερνώντες έκλειναν το μάτι στο λαθρεμπόριο.
Υπογράψαμε την ενδιάμεση συμφωνία η οποια ήταν ένα κουρελόχαρτο.
Μείναμε σε αερολογίες περί φιλιας κατανόησης και συνεργασίας των λαών.
Στείλαμε ακόμα και κρατικές επιχειρήσεις και τονώσαμε την οικονομία τους !
Δυστυχώς σε αυτό το σημείο μας έφτασαν αποτυχημένες διεθνιστικές προκαταλήψεις.

Eνας ακροατής σου !

Κόκκινη Πιπεριά said...

@ Ανώνυμε ακροατή γεια χαρά. Το πρόβλημα με την ΦΥΡΟΜ δεν είναι τόσο απλό. Και φυσικά σε καμία περίπτωση δεν είναι απλά ένα ονόματος. Πιστεύω ότι καταλαβαίνεις ότι ακόμα και Δαρδανία ή Δημοκρατία του Βαρδάρη να ονομαζόταν ποιος θα εμπόδιζε τους κατοίκους της να ονομάζονται "μακεδόνες", να έχουν στο σύνταγμά τους αλυτρωτικές βλέψεις και ακόμα και τα κόμματα τους να λέγονται "μακεδονικά". Το πρόβλημα είναι σύνθετο. Το πρώτο που πρέπει να υπογραμμιστεί από την Ελληνική πλευρά, σε όλους τους τόννους προς την διεθνή κοινότητα, είναι ότι στην ΦΥΡΟΜ υπάρχει αλυτρωτική-σωβινιστική άποψη, που διαπερνά και τις εκάστοτε κυβερνήσεις. "Οπλα" υπάρχουν πολλά. Μια απλή ανάγνωση του συντάγματος της ΦΥΡΟΜ αρκεί να πείσει και τον πιο δύσπιστο Ευρωπαίο. Η άποψη μου για σύνθετη (αν γίνεται και ενιαία όπως αναφέρει και ο Λυγερός) με γεωγραφικό προσδιορισμό ονομασία αφαιρεί από την ΦΥΡΟΜ το δικαίωμα να μιλά ως το "συγκροτημένο" κράτος των "Μακεδόνων". Ενα κράτος που... ασφυκτιά στα σύνορά του, ενώ έχει και "αλύτρωτους" "Μακεδόνες" στις γύρω χώρες.
Η εθνικά υπερήφανη στάση είναι αυτή που "μειώνει" τις εντάσεις και ελαχιστοποιεί τα προβλήματα. Και βέβαια βέτο σε ΝΑΤΟ και Ε.Ε. όσο η κυβέρνηση της ΦΥΡΟΜ παριστάνει την ανένδοτη και την άκαμπτη. Για να δούμε πόσο "ανένδοτοι" θα είναι. Γιατί είμαι σίγουος ότι δεν περίμεναν ότι η Ελλάδα θα προσχωρήσει στο βέτο. Ισως να πόνταραν και στην Ντόρα. Αλλά να και που ακόμα και η Ντόρα (όπως πριν από 4 χρόνια ο Χριστόφιας με το σχέδιο Αναν...) δεν θυσιάζει την υστεροφημία της και το πολιτικό της μέλλον για τον εθνικισμό της ΦΥΡΟΜ.

Anonymous said...

Περσο-Ρωσσικών Ρίζων Αποπείρων Μακεδονίας

330 πχ Ο Μεγας Αλέξανδρος περίφραξεν τους πρότους Ρώσσους, τους
Μαγώγ του Περσικού Γώγ, με την Κάσπιαν πύλυν της Καυκάσιας Δερβεντίας.
Οι Σκύθοι, Τούρκοι, και Ρώσσοι είναι ακριτές, βάρβαβρα αποσπάσματα των
Πέρσων, ατμομπανιαρισταί ελαφοβοσκοί, και συνολικός αποτελούν το αιώνιον
πλήγμα όχι μόνον του Ελλινισμού αλλά και του πολιτισμού.

866 Ο Πατριάρχης Φώτιος εναρξεί σχίσμα κατα Πάπα Ρώμης Νικάλαον εξ
αιτίας Βουλγαρικών επιπολαιοτήτων υπερ της Ρώμης. Τουτο σπιούνευσαν οι
ανατολήται Πλατωνικοί Χρυστωμισταί μαύροι εκκλησιαστικοί οι οποιοί
νίκησαν τους Αριστοτελιανούς Καπαδωκιαστάς λευκούς μετα πτώση ικονοκλασμού.

1235 Οι Βούλγαροι αυτοκερύχθησαν Τρίτη Ρώμη εις Τούρνοβον,
θέλοντας να πάρουν Ελλάς και Κωνσταντινούπολιν. Τουτο
μετα υιοθετούν το 1589 οι Ρώσσοι. Προκηρούν τον προτόπορον
κουμουνισμόν της πρότυπης οβσύηνας δια την σλαυοποίησην του κόσμου.
Η αστική νοοτροπία είναι η ρίζα του ελλινικού πολιτισμού. Τιουτοτρόποως
διεκδικώντες του συγγενοκεντρικού χοριάτικου φυσιολατρισμού είναι
σλαβόσποροι οποίοι πρέπει να υπαστούν διωγμό δια την σωτηρία του ελλινισμού.

1342 Οι κουμουνισταί Ζηλοταί ανέλαβαν εξουσίαν εν Θεσσαλονίκην
σφάζωντας την αριστοκρατείαν επι διάταγμαν του Ρωσσικού πράκτοραν
Γρηγωριού Παλαμάν. Ο Παλαμάς έφερε Σλαύους και Τούρκους να
υποστήριξουν τον Καντακουζινόν να διαρρήξη τον αυτοκράτοραν το 1345.
Ετσι οι Τούρκοι απέκτησαν γνώσην Ελληνικής αμύνης. Εσπειραν την
ανατολήτηκην δαιμονίαν του ησυχασμού μετατρέπτοντας τους μοναχούς εις
πράκτορες κουμουνισμού. Ο ησθχαζμός είναι παραίσθηση ταχυπνοήας. Τα
σοσιαλιστικά μέτρα που επίβαλαν εις την κυβέρνιση κατέστρεψαν από μεσα
το Βυζάντιο. Το 1584 Ανατολόφρονοι σφάζουν Πατριάρχη Λούκαρη και
διώκουν Καλβινιστάς Μελανκθόν Βιτεμβούργης οποίοι ήθελαν να μας σώσουν
από τούρκους.

1824 Η Ρωσσια αντιτίθεται είς την δημιουργίαν μοναδικου Ελληνικού
κράτους και δ'υπομνήματος της του Υπουργού Εξωτερικών Νεσσελρόδη
(Γερμανός, οποίος ενικήσεν την θέσην του εναντίον τον Καποδίστριαν),
προτείνει εις τας λοιπάς δυνάμεις την ίδρυσιν τριων κεχωρισμένον
Ελληνικών κρατιδίων, υποτελών ταυτόχρονα εις Τουρκίαν και
Ρωσσίαν, κατα παράδειγμαν Μολδοβλαχίας.

1843 Επι εντολήν του Νεσσελρόδη αποστέλλεται ο πανσλαυιστής
Αρχιμανδρίτης Ουσπένσκης δια να εξεγείρη το Αραβοκατοχημένων Χριστιανικόν
ποίμνιον κατα των Ελληνόφωνων, δηλ Πατρ Ιεροσολύμων και Αντιοχείας και
τελικώς επιτυγχάνει το 1847 την απόσπασιν της Αντιοχείας οποιοι
τωρα διεκδικούν αφελληνοποίησιν διασποράς. Στρέφων πρως ταις
Περσοζορωαστριανών των ρίζων, οι Ρωσσοι ασπάζων τους μονοφυσιταίς ως
παρεξηγημένα θύματα των Ελλήνων, και μηχανεύουν ταχα Αραμαήστα ευαγγέλια
να διαψεύσουν τα Ελληνιστά. Τουτες προσπαθείες επιτυγχάναν αιώνα
αργότερα με το Μιχαήλ Αφλάκη, οποιος ίδρυσεν το κομμαν Βάαθ του
Σαδδάμη και Ασσάδη.

1870 Οι Πανσλαυισταί κατήνεγκον νέον δεινόν πλήγμα κατά του
Οικοθμενικού Πατριαρχείου διά της εκδόσεως Τουρκικού φιρμανίου
δια την ίδρυσιν Αυτοκεφάλων Βουλγαρικών φυλετικών παρασυναγωγών,
ταχα Εξαρχία, κατα διαταγμαν του Ρωσσου πρέσβεως Ιγνάτιευ,
κατάγωγος οποιου τωρα διεκδικεί Καναδική προθυπουργεία. Τωρα
διασρέφουν το συνοδικό ανάθεμα κατα φυλετισμό εναντίον δισποράν.
Διαθεσαν πεντομύρια ρουβλίων το 1872 προς εκσλαυισμόν Αγίου Ορως και
εκδίωξιν Ελλήνων Μοναχών οσων ουδέν ασπάζων τον δαιμονικών περσογεννής
ησυχασμόν.

1878 Η Ρωσσια αναγκάζει την Τουρκίαν να υπογράψη Συνθήκην Αγίου
Στεφάνου (προκύπτρων σημερινών Σλαβο Σκοπιανών) δι ης δημιουργείται
Μεγάλη Βουλγαρία (συμπεριλάμβων Θεσσαλονίκην) έργον εξ ολοκλήρου του
Ιγνάτιευ οστις κατα την υπογραφήν ανεφώνησεν ¨και τώρα εάν οι Ελληνες
το επιθυμούν δύνανται να μεταβούν εις Κωνσταντινούπολιν κολυμβώντες¨.

1923 Ο Πλαστίρας έσφαξεν τους Μακεδονονίκας και επέτρεψεν τους
ανατολίτας Βαφιάδην και Ζαχαριάδην ενάρξουν ενφύλιον πόλεμον. Ο
Μελέτιος Μεταξάκης θέλει να μεταφέρη το Πατριαρχίον εις Μόσχαν κατα
πρόσκλυσην Λένινως και οργανόνουν Σύνδεσμον ταχα πανορθοδόξεως
νεολέας. Το 1937 ο Στάλινας εκτοπίζει 285 χιλ ελληνορώσσους εις
Αρχάγγελον και Σιβηρίαν και τους σφάζει. Οι μαύροι τράγοι αναγκάζουν
ακόμι Μεταξά και χούνταν να ασπασθούν σοσιαλιστικάν μέτραν.